Monday 3 September 2012

SEJAUH MANAKAH KEBERKESANAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS) JIKA DILAKSANAKAN

 
SEJAUH MANAKAH  KEBERKESANAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS) JIKA DILAKSANAKAN ...WAJARKAH?

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu bentuk pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif(emosi dan rohani) dan psikomotor(jasmani). Kesemua aspek ini selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

    Selain itu,PBS juga mampu mentaksir bidang akademik dan bukan akademik serta memberi pengiktirafan dan autonomi kepada guru untuk melaksanakan pentaksiran formatif dan sumatif yang berasaskan sekolah.

    Fokus utama dalam PBS ialah pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran tentang pembelajaran.PBS bertujuan untuk mendapatkan gambaran secara keseluruhan tentang potensi murid di samping memantau pertumbuhan dan membantu memperkembangkan potensi setiap murid.Namun, dipelaksanaan PBS tidak semudah yang disangkakan, dari segi jurulatih utama (JU) berkursus selama seminggu, tetapi apabila sampai kepada panitia, taklimat hanya mengambil masa dua jam. Guru juga berhadapan dengan peruntukan aktiviti bilik darjah untuk menyelesaikan segala keperluan kurikulum dan kemahiran insaniah yang lain.

    selain itu, sistem data dan fail yang berfungsi sebagai bukti hitam putih hasil kerja setiap orang murid. Bilangan fail mungkin mencecah angka ribu dan puluhan unit almari untuk penyimpanan fail berkenaan. Namun bagi pandangan saya, cabaran pelaksanaan PBS memang akan sentiasa muncul dari masa ke masa. Kekurangan yang masih wujud tidak wajar menjadi alasan untuk pelaksanaan PBS.

    mazlina rahmat

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi ..